Olika indikatorer och nyckeltal är viktiga verktyg vid planering av kommande års verksamhet när dokument som behovsutredning, tillsynsplan, budget och verksamhetsplan tas fram.
En viktig fråga för miljönämnden eller motsvarande är hur den egna verksamheten ligger till jämfört med motsvarande verksamheter i övriga landet beträffande antal anställda, lönenivå, arbetstid för tillsyn, nivå på tillsynsavgift etc.
Jämförelsetal om detta tillhandahålls bland annat av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) i skriften Tillsyn och kontroll - enkät om miljö- och livsmedelsområdets taxor i kommunerna 2014 beträffande (Not 2):
I Naturvårdsverkets Tillsyn enligt miljöbalken - möjligheter till utveckling och förbättring (Redovisning till regeringen enligt 1 kap. 28 § miljötillsynsförordningen den 15 april 2017) finns öppna jämförelser av data för miljöbalkstillsyn. Här framgår bland annat antalet årsarbetskrafter som arbetar med miljöbalkstillsyn i olika kommuner. På Digitala Vetenskapliga Arkivets (DIVA) webbplats finns primärdata för beräkningarna och med hjälp av dem kan man jämföra sin egen tillsynsmyndighet med andra av motsvarande storlek etc.
Uppföljning av verksamheten
En viktig del i verksamhetsplaneringen är uppföljning av det utförda arbetet. Har de mål som sattes upp uppnåtts och vad var orsakerna till att bristande måluppfyllelse?
Vissa mål är av kvantitativ art som "vi ska utföra x tillsynsbesök det kommande året" medan andra är kvalitativa och beskriver ett önskvärt tillstånd att eftersträva, till exempel "75 procent av våra kunder ska vara nöjda med våra tjänster". Ofta används Nöjd kund index eller andra index för att mäta liknande nyckeltal.
I miljömålsarbetet används en mängd indikatorer för uppföljning av de kvalitativa miljömålen och kvantitativa åtgärdsmålen. Indikatorerna anges som en egen flik under respektive miljökvalitetsmål på Miljömålsportalens hemsida. Se artikeln Hur nå miljömålen? för mer information om det.
Tillsyn
Inom miljö- och hälsoskyddstillsyn, inklusive livsmedelskontroll, är det vanligt att använda olika indikatorer som enskilt eller tillsammans ska representera en viss företeelse, till exempel "risk för ohälsa" eller "risk för miljöförorening".
Några exempel på detta ges i följande artiklar i Kunskapsbanken:
Myndigheters gräns- och riktvärden - Koldioxidhalt inomhus är en indikator på mängden frånluft och i princip dålig luft.
Enklare bedömning av dricksvatten - Förhöjda halter av vissa bakterier (indikatororganismer för eventuella sjukdomsframkallande bakterier)
Allmänt om lakvatten - Klorid utnyttjas som indikator på lakvatten från kommunala tippar, dels på grund av de höga halterna, dels på grund av att det "rinner rätt igenom", klorid fastläggs inte, vare sig i upplaget eller i marken.
Olycksförebyggande verksamhet - Indikatorerna för miljöer och produkter som kan relateras till skador är:
- Antal rapporterade skadade (döda och vårdade) i olika miljöer
- Antal skadade relaterat till olika produkter/produktgrupper
Bedömning och jämförelser vid fuktproblem - Indikationer för att ställa krav på fastighetsägare att utföra närmare undersökningar är bland annat
- synliga fuktskador och fuktfläckar, missfärgningar eller bubblor i mattor och tapeter
- omfattande kondens på fönstrens insida vid en utetemperatur på cirka - 5° C eller lägre,
- fukttillskottet inne vintertid regelmässigt > 3 g/m³
- luftfuktighetens medelvärde > 7 g vatten/kg torr luft, under längre period under eldningssäsong (motsvarar cirka 45 % relativ fuktighet vid 21 °C).
Miljöövervakning
Mycket av miljöövervakningen handlar om att ta fram underlag för miljömålsuppföljning eller hur utvecklingen är beträffande miljökvalitetsnormer (MKN).
Beträffande MKN är ett av kriterierna att en miljökvalitetsnorm ska ange högsta eller lägsta förekomst i yt- och grundvatten av indikatororganismer (5 kap 2 § miljöbalken).
Vissa djur och växter kan vara indikatororganismer, eller så kallade indikatorarter (signalarter är ett annat namn), för en viss miljö. Om de förekommer indikerar det bra förutsättningar även för andra arter som brukar förekomma i liknande miljö.
Mer information:
Tillsynsplanering (Kunskapsbanken)
Nyckeltal för miljökontorens miljöbalkstillsyn och livsmedelskontroll 2008 – 2017, Miljösamverkan Stockholms län, 2018.
20 gemensamma verksamhetsnyckeltal har tagits fram för verksamhetsutvärdering inom Stockholms län. Nyckeltalen gör det även möjligt att jämföra verksamheten mellan kommunerna. Bland nyckeltalen kan nämnas Timtaxa, Årsarbetskrafter, Intäkter för tillsyn/kontroll, Månadslön, Debiterade timmar för tillsyn/kontroll, Självfinansieringsgrad samt Beslut per årsarbetskraft. Flera av nyckeltalen finns både för miljöbalkstillsyn och livsmedelskontroll.
Uppföljning och utvärdering av kommunernas tillsyn, Miljösamverkan Sverige, 2018.
Syftet med projektet var att göra länsstyrelsernas uppföljning och utvärdering effektivare och av bättre kvalitet. På så sätt skapas förutsättningar för en bättre kontinuitet på uppföljningen, och som en följd av detta att kommunernas tillsyn förbättras. Handläggarstödet förväntas underlätta för länsstyrelsernas arbete och förhoppningen är att uppföljningen och utvärderingen ska bli bättre, mer regelbunden och mer enhetlig.