Rättsfall utdömande av vite
Ämnesområde/URL:  Myndighetsutövning > Avgifter och sanktioner
Sammanfattning: I artikeln presenteras ett antal rättsfall rörande utdömande av vite.

Rättsfallen i korthet

De rättsfall som presenteras nedan berör bland annat följande prejudikat:

  • Att vitesförelägganden och ansökan om utdömande av vite är åtgärder av olika slag som således måste prövas var för sig av en miljönämnd och när de anges i nämndens delegationsordning (M 1748-14 Mark- och miljööverdomstolen).
  • Att ett vite måste ha rätt adressat för att kunna dömas ut (P 10360-12 Mark- och miljööverdomstolen och och M 11542-17 Mark- och miljööverdomstolen)
  • Att ett vite måste ha lagstöd för att kunna dömas ut (M 5297-19 Mark- och miljööverdomstolen)
  • Att ett vite kan sättas ned om det går alltför lång tid innan talan om utdömande väcks. (MÖD 2008:19)
  • Att det inte går att med anledning av en ansökan om utdömande av löpande vite för två tidsperioder, delvis bifalla ansökan genom att döma ut grundvite, när frågan om utdömande av grundvite prövats med anledning av en tidigare ansökan och den ansökan har avslagits. (M 4832-19 Mark- och miljööverdomstolen)
  • Möjligheten att under vissa omständigheter kunna döma ut flera viten samtidigt (tolkning av begränsningsregeln om att bara kunna döma ut ett löpande vite en gång i samma mål). (MÖD 2008:8 och MÖD 2007:36)
  • Möjligheten att under vissa omständigheter kunna döma ut vite för en förseelse trots att miljösanktionsavgift påförts för samma förseelse. (MÖD 2007:41)
  • Att de hyresgäster som orsakar buller från musik ska vara adressat för ett vite och inte fastighetsägaren. (MÖD 2007:7).
  • Att jämkning av vite kan behöva ske av särskilda skäl som hänsyn till ekonomiska förhållanden (MÖD 2003:39 och MÖD 2008:31).
  • Att vite måste delges adressaten för att kunna utdömas (MÖD 2004:22).
  • Att vite kan dömas ut trots att åtgärder utförts sedan ansökan om utdömande skett (MÖD 2002:84).
  • Att vite inte ska dömas ut om de åtgärder som vitet avser inte kunnat utföras på grund av långsam handläggning hos tredje part (Kronofogdemyndigheten hade inte hunnit avhysa boende i en fastighet) (M 10441-17 Mark- och miljööverdomstolen).
  • Utformning av och utdömande av vite för att begränsa antalet besökare i en motionslokal (vitesbeloppet bestämdes utifrån den överträdelse då flest personer överträtt maxantalet som fick vistas i lokalen) (M 7746-17 Mark- och miljööverdomstolen).

 

Målnummer, datum

M 5297-19 Mark- och miljööverdomstolen (pdf), 2020-05-08.
Överprövning av Växjö tingsrätts, mark- och miljödomstolen, dom 2019-04-16 i mål nr M 4652-18.

 

Parter: Parveny Kaffekullen AB  ./. Samhällsbyggnadsnämnden i Eksjö kommun

 

Beskrivning

Utdömande av vite
Ett bolag har förelagts att i ett bostadshus bland annat se till att ventilationen uppfyller Folkhälsomyndighetens allmänna råd och att åtgärda en trasig ledstång i trapphuset. Vite kan inte dömas ut för överträdelse av föreläggandet i dessa delar eftersom det beträffande ventilationen inte med tillräcklig tydlighet framgår vilka åtgärder adressaten har att vidta och eftersom föreläggandet om att åtgärda ledstången saknar stöd i de bestämmelser som nämnden lagt till grund för sitt beslut.
    Kommentar: Beträffande den trasiga ledstången skriver MÖD i sina domskäl att denna olycksrisk inte är en störning som utifrån en medicinsk eller hygienisk bedömning riskerar att påverka hälsan menligt och att det inte utgör en olägenhet för människors hälsa i miljöbalkens mening.

 

 

Målnummer, datum

M 4832-19 Mark- och miljööverdomstolen (pdf), 2020-04-01.
Överprövning av Vänersborgs tingsrätts, mark- och miljödomstolen, dom 2019-04-03 i mål nr M 3758-18.

 

Parter: Privatperson (EA) ./. Miljö- och klimatnämnden, Miljöförvaltningen i Göteborgs Stad

 

Beskrivning

Utdömande av vite med anledning av föreläggande om städning av fastighet.
Mark- och miljööverdomstolen har kommit fram till att det inte har funnits förutsättningar att med anledning av en ansökan om utdömande av löpande vite för två tidsperioder, delvis bifalla ansökan genom att döma ut grundvite, när frågan om utdömande av grundvite prövats med anledning av en tidigare ansökan och den ansökan har avslagits.

 

 

Målnummer, datum

M 11542-17  Mark- och miljööverdomstolen (pdf), 2019-01-09.
Överprövning av Växjö tingsrätts, mark- och miljödomstolen, dom 2017-11-17 i mål nr M 2705-16.

 

Parter: Privatperson (KB) ./. Miljö- och byggnadsnämnden i Hultsfreds och Vimmerbys kommuner

 

Beskrivning

Ansökan om utdömande av vite

Mark- och miljööverdomstolen har ansett att ett vitesföreläggande utformats så att det inte tydligt framgår vem det riktar sig mot. Domstolen har därför avslagit ansökan om utdömande av vite.

    Kommentar: I sina domskäl skriver MÖD: "I det nu aktuella vitesföreläggandet anges i beslutstexten endast att avloppsanläggningen på fastigheten beläggs med nyttjandeförbud och att beslutet ska delges fastighetsägaren K.B. Föreläggandet är således inte i strikt mening utformat som ett förbud att använda anläggningen riktat direkt till K.B. Mot bakgrund av att fastigheten brukas av en arrendator medför inte heller den omständigheten att K.B. i föreläggandet uppges vara fastighetsägare och den som ska delges beslutet, att det otvivelaktigt framgår att förbudet riktar sig till honom. Vitesföreläggandet uppfyller därmed inte viteslagens krav på tydlighet i fråga om adressat. Det saknas därmed förutsättningar att döma ut vitet.

 

 

Målnummer, datum

M 7746-17 Mark- och miljööverdomstolen (pdf), 2018-05-17.
Överprövning av Växjö tingsrätts, mark- och miljödomstolen, dom 2016-06-30 i mål nr M 933-16.

 

Parter: Fitness 24Seven AB ./. Miljönämnden i Hässleholms kommun

 

Beskrivning

Utdömande av vite

Ett bolag förelades att begränsa antalet besökare i en motionslokal. Föreläggandet förenades med ett löpande vite på 5000 kr per tillfälle och person utöver det tillåtna antalet som vistades i lokalen. 
    MÖD har bedömt att en ansökan om utdömande av vitet avser flera överträdelser och att det, enligt 9 § 2 st. lagen om viteninte är möjligt att döma ut vite för mer än en av dessa. Vitesbeloppet, 45000 kr, har beräknats med utgångspunkt i den allvarligaste överträdelsen, då antalet besökare i lokalen var nio fler än tillåtet.

 

 

Målnummer, datum

M 10441-17 Mark- och miljööverdomstolen (pdf), 2018-04-18.
Överprövning av Växjö tingsrätts, mark- och miljödomstolen, dom 2017-10-27 i mål nr M 2972-17.

 

Parter: JPLR ./. Miljönämnden i Landskrona kommun

 

Beskrivning

Utdömande av vite
En miljönämnd förbjöd vid vite en fastighetsägare att hyra ut bostäder p.g.a. fuktskador. Kommunens ansökan om utdömande av vite har avslagits eftersom fastighetsägaren enligt MÖD har gjort vad han har kunnat för att efterkomma förbudet genom att ansöka om avhysning hos Kronofogdemyndigheten när hyresgästen inte avflyttade frivilligt.
    Kommentar: Verkställigheten av Kronofogdens beslut om avhysning hade dröjt varför hyresgäster fortfarande bott kvar i fastigheten vid miljöförvaltningens uppföljande inspektion. Mark- och miljödomstolen ansåg att det var motiverat att döma ut vitet men MÖD bedömde att JPLR gjort det han kunnat för att efterkomma förbudet mot uthyrning och att något vite därför inte skulle utdömas.

 

 

Målnummer, datum

M 2755-16 Miljööverdomstolen (pdf), 2017-03-17.
Överprövning av Nacka tingsrätts, mark- och miljödomstolen, dom 2016-03-07 i mål nr M 7296-15.

 

Parter: Privatperson (PL) ./. Miljöförvaltningen i Uppsala kommun

 

Beskrivning

Utdömande av vite
En fastighetsägare har i föreläggande vid vite förbjudits att använda fastigheten som bostad och att övernattning inte får förekomma. Vid poliskontroll har konstaterats att personer övernattat i byggnaderna på fastigheten. 
    MÖD finner att föreläggandet är tillräckligt tydligt utformat för att det ska stå klart för adressaten vad denne ska göra för att undgå att vitet döms ut. MÖD har därför, med ändring av mark- och miljödomstolens dom, bifallit ansökan om utdömande av vitet.
    Kommentar: Mark- och miljödomstolen ansåg att Miljöförvaltningens beslutsformulering "Beslutet är förenat med ett löpande vite om 10 000 kr för varje dygn (00.00-24.00) som överträdelse konstateras" var oklart och borde tolkas som att 24 timmar måste ha passerats för att det ska anses ha skett en överträdelse av förbudet. MÖD delade inte den uppfattningen.

 

 

Målnummer, datum

M 1748-14 Mark- och miljööverdomstolen (pdf), 2014-06-19.
Överprövning av Växjö tingsrätts, mark- och miljödomstolen, slutliga beslut 2014-01-29 i mål nr M 2609-13.

 

Parter: I Hamnkrog Handelsbolag ./. Miljönämnden i Landskrona kommun

 

Beskrivning

Avvisning av ansökan om utdömande av vite
Fråga om delegation enligt 6 kap. 33 och 34 §§ kommunallagen. MÖD har funnit att vitesförelägganden och ansökan om utdömande av vite är åtgärder av olika slag som således måste prövas var för sig av en miljönämnd. I den aktuella delegationsordningen för den kommunala nämnden saknas delegation för ärenden som gäller ansökan om utdömande av vite. Då något annat beslut rörande delegation inte har gjorts gällande har miljöchefen inte haft behörighet att ansöka om utdömande av vite.

 

 

Målnummer, datum

P 10360-12 Mark- och miljööverdomstolen (pdf), 2013-08-30.
Överprövning av Vänersborgs tingsrätts, mark- och miljödomstolen, dom 2012-11-01 i mål nr P 1287-12.

 

Parter: Privatperson (BL) ./. Miljö- och byggnadsnämnden i Tanums kommun

 

Beskrivning

Utdömande av vite mot fastighetsägare (kommanditbolag)
BL hade i samband med frågan om utdömande av vite uppgett att hans fastighet ägdes av ett kommanditbolag. Miljö- och byggnadsnämnden menade att detta var en efterhandskonstruktion då BL vid ett flertal tillfällen muntligt uppgett att han var fastighetsägare och han hade i eget namn sökt bygglov mm.
     MÖD ansåg att bevisvärdet av den muntliga bevisning som nämnden lagt fram var så lågt att det saknade betydelse. Nämnden har bevisbördan att visa att man förelägger rätt adressat och MÖD menade att BL via handlingar (bland annat köpekontrakt) visat att kommanditbolaget var ägare av fastigheten. MÖD ansåg inte att B L som fastighetsägare och ägare till kommanditbolaget kan antas ha haft faktisk möjlighet att följa föreläggandet. Endast kommanditbolaget som egen juridisk person ansågs ha den möjligheten.
    MÖD avslog nämndens överklagande och Mark- och miljödomstolens dom att avslå ansökan om utdömande av vite stod därmed fast.

 

Målnummer, datum

Mål nr 408 -11 Kammarrätten i Göteborg (pdf), 2011-05-04.
Överprövning av Förvaltningsrätten i Malmös dom den 10 december 2010 i mål nr 2375 -10.

 

Parter: Privatperson (HG) ./. Miljö- och byggnämnden i Osby kommun

 

Beskrivning

Utdömande av vite mot enskild firma
Kammarrätten upphäver förvaltningsrättens dom. Orsaken till det var att Miljö- och byggnämnden hade riktat föreläggandet mot Helgas matservering som är en enskild firma och således ingen juridisk person.
    Kommentar: Enligt 2 § lag (1985:206) om viten ska ett vitesföreläggande vara riktat till en eller flera namngivna fysiska eller juridiska personer. Se även MÖD 2003:54 i artikeln Rättsfall Vitesföreläggande.

 

 

Målnummer, datum och referatnummer

M1122-08 Miljööverdomstolen, 2008-05-09, MÖD 2008:19 (pdf).
Överprövning av dom i Miljödomstolen vid Nacka tingsrätt den 2008-01-11 i mål M 1853-07.

 

Parter: Privatperson ./. Bygg-, miljö- och hälsoskyddsnämnden i Värmdö kommun

 

Beskrivning

Utdömande av vite - jämkning på grund av att lång tid förflutit innan ansökan om utdömande
Talan om utdömande av löpande vite om 20 000 kr per månad hade väckts först elva månader efter det att verksamheten skulle ha upphört. Miljööverdomstolen fann att vid föreläggande förenade med löpande viten bör beslutsmyndigheten inte låta alltför många perioder förflyta, innan saken förs vidare till domstol, annars finns det en risk att den enskilde får föreställningen att underlåtenheten att följa föreläggandet inte är särskilt allvarlig. Vitet sattes ned till 100 000 kr från ansökta 200 000 kr.

 

 

Målnummer, datum och referatnummer

M8488-07 Miljööverdomstolen, 2008-05-08, MÖD 2008:31 (pdf).
Överprövning av dom i Miljödomstolen vid Nacka tingsrätt den 2007-10-30 i mål nr M 1902-07.

 

Parter: Acnespecialisten Dahl AB ./. Läkemedelsverket

 

Beskrivning

Utdömande av vite - jämkning på grund av särskilda skäl
Miljööverdomstolen fann att det förelåg särskilda skäl att jämka ett vite mot bakgrund av bl.a. att den olagliga handlingen skett av misstag. Företaget hade via sin hemsida sålt en produkt som innehöll det nu förbjudna ämnet bensoylperoxid.

 

 

Målnummer, datum och referatnummer

M1943-07 Miljööverdomstolen, 2008-03-19, MÖD 2008:8 (pdf).
Överprövning av dom i Miljödomstolen vid Stockholms tingsrätt den 8 februari 2007 i mål nr M 17188-06 och M 17193-06.

 

Parter: Blå Bar Handelsbolag ./. Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Gotlands kommun

 

Beskrivning

Utdömande av vite - flera viten kan dömas ut i samma mål
Enligt begränsningsregeln i 9 § andra stycket viteslagen kan ett löpande vite bara dömas ut en gång i ett och samma mål, även om flera överträdelser har skett. Avgörs däremot flera mål samtidigt utesluter inte det enligt Miljööverdomstolen att flera viten döms ut. Nämnden har i skilda ansökningar ansökt om utdömande av vite hos miljödomstolen. Varje ansökan har hos miljödomstolen registrerats som ett särskilt mål. Mot denna bakgrund anser Miljööverdomstolen att överträdelserna inte skall tas upp till samtidig bedömning på det sätt som regeln i 9 § andra stycket avser att reglera.

 

 

Målnummer, datum och referatnummer

M4046-07 Miljööverdomstolen, 2007-12-21, MÖD 2007:41 (pdf).
Överprövning av dom i Miljödomstolen vid Växjö tingsrätt den 4 maj 2007 i mål nr M 3302-06.

 

Parter: Länsstyrelsen i Kronobergs län./. Privatperson

 

Beskrivning

Utdömande av vite - och påförande av miljösanktionsavgift
En företagare hade inte givit in miljörapporten för 2005 och förelades vid äventyr av vite att ge in den i efterhand. Några veckor senare påfördes han miljösanktionsavgift för samma underlåtenhet. Miljööverdomstolen fann, till skillnad från miljödomstolen, att vägran att följa vitesföreläggandet inte utgjorde samma överträdelse som den som föranledde miljösanktionsavgiften varför förbudet i 4 § förordningen om miljösanktionsavgifter inte utgjorde hinder för det senare beslutet. Vitet dömdes ut i sin helhet utan att jämkas (1 kap 5 § enligt nu gällande SFS 2012:259)

.

 

 

Målnummer, datum och referatnummer

M9643-06 Miljööverdomstolen, 2007-10-29, MÖD 2007:36 (pdf).
Överprövning av dom i Miljödomstolen vid Vänersborgs tingsrätt den 14 november 2006 i mål nr M 821-06.

 

Parter: Borås Motorallians Aktiebolag ./. Miljöskyddsnämnden i Borås kommun

 

Beskrivning

Utdömande av löpande vite för flera överträdelser
En kommunal nämnd hade vid två tillfällen utfärdat förelägganden med löpande vite om 5 000 kronor för varje överträdelse. Därefter hade nämnden ansökt om utdömande av vite för fem överträdelser. Miljödomstolen dömde ut ett sammanlagt vite om 25 000 kr. Miljööverdomstolen fann att hinder förelåg enligt 9 § andra stycket lagen (1985:206) om viten att döma ut ett högre belopp än vad som gällde för överträdelse vid ett tillfälle, dvs. 5000 kr. Vitet sattes därför ned till 5 000 kr.
    Kommentar: Av Miljööverdomstolens domskäl framgår bland annat följande: "Av förarbetena till lagen om viten framgår bl.a. att syftet med regleringen om utdömande av vite enligt 9 § andra stycket har varit att förhindra att flera utdömda viten skulle komma att utgöra ett sammanlagt mycket högt belopp. Vidare framgår att en beslutsmyndighet, för att upprätthålla viteshotets effektivitet, bör se till att varje överträdelse så snabbt som möjligt hänskjuts till bedömning i ett mål om vitets utdömande (jfr Lavin, Viteslagstiftningen - En kommentar - s. 222 f)."

 

 

Målnummer, datum och referatnummer

M7287-06 Miljööverdomstolen, 2007-01-19, MÖD 2007:7 (pdf).
Överprövning av dom i Miljödomstolen vid Vänersborgs tingsrätt den 16 augusti 2006 i mål nr M 1248-06.

 

Parter: Privatperson ./. Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Halmstads kommun

 

Beskrivning

Ansökan om utdömande av vite  - fel adressat för vitet
En fastighetsägare ansågs inte vara rätt adressat för ett föreläggande om att minska störningar av musik från en hyreslägenhet eftersom denne varken hade faktisk eller rättslig möjlighet att följa föreläggandet såsom det var utformat. Föreläggandet borde ha riktats mot den eller de hyresgäster som orsakat störningarna. Miljööverdomstolen dömde inte ut vitet utan ogillade ansökan.

 

 

Målnummer, datum och referatnummer

M3723-03 Miljööverdomstolen, 2004-05-05, MÖD 2004:22 (pdf).
Överprövning av Växjö tingsrätts, miljödomstolen, dom 2003-04-23 i mål nr M 9-03.

 

Parter: Privatperson ./. Miljö- och byggnadsnämnden i Högsby kommun

 

Beskrivning

Utdömande av vite - upphävt eftersom delgivning inte skett
Ansökan om utdömande av vite har ogillats när vitesföreläggandet inte delgivits adressaten enligt delgivningslagen (1970:428) utan endast tillkännagivits på kommunens anslagstavla.
    Kommentar: Ett vitesföreläggande skall enligt 2 § lagen (1985:206) om viten delges adressaten.

 

 

Målnummer, datum och referatnummer

M8632-01 Miljööverdomstolen, 2003-04-22, MÖD 2003:39 (pdf).
Överprövning av Växjö tingsrätts, miljödomstolen, dom 2001-11-14 i mål nr M 63-01.

 

Parter: Privatperson ./. Miljönämnden i Mjölby kommun

 

Beskrivning

Utdömande av vite - jämkning på grund av ekonomiska förhållanden
En miljönämnd ansökte om utdömande av vite om 30 000 kr mot en fastighetsägare för att denne inte hade följt ett föreläggande att ansluta fastighetens avlopp till en godkänd avloppsanläggning. Fastighetsägaren invände att vitet borde efterskänkas med hänsyn till hans små ekonomiska förhållanden (6 000 kr/mån i pension, fastigheten taxerad till 81 000 kr). Miljödomstolen ansåg att skäl inte förelåg för att helt efterskänka vitet, men väl att jämka det till 15 000 kr. Miljööverdomstolen ändrade endast på så vis att vitet fastställdes till 10 000 kr.
    Kommentar: Av 9 § första stycket lagen (1985:206) om viten följer att vitet får jämkas om det finns särskilda skäl. En sådan omständighet kan vara att tillsynsmyndigheten bestämt vitet schablonmässigt och utan hänsyn till den enskildes ekonomiska situation eller omständigheterna i övrigt.

 

 

Målnummer, datum och referatnummer

M1556-00 Miljööverdomstolen, 2002-12-06, MÖD 2002:84 (pdf).
Överprövning av Växjö tingsrätts, miljödomstolen, dom 2000-02-10 i mål nr M 531-99.

 

Parter: Brucit AB ./. Miljönämnden i Helsingborgs stad

 

Beskrivning

Utdömande av vite - trots vidtagna åtgärder mot buller från restaurang
En restaurang hade vitesförelagts av en miljönämnd att hålla nere bullret från verksamheten så att den ekvivalenta ljudnivån i omgivande lägenheter inte överskred 25 dBA. Vid utdömandet av vitet fann MÖD efter överklagande att de uppmätta nivåerna (31-34 dBA) på ett signifikant sätt översteg den nivå som angivits i föreläggandet och att restaurangbolaget, oavsett det faktum att det s.k. bakgrundsljudet också överskred 25 dBA, därmed hade överträtt föreläggandet.
    Det faktum att bolaget senare hade vidtagit åtgärder för att nedbringa ljudnivåerna utgjorde enligt domstolen inte skäl att anse att vitet hade förlorat sin betydelse. Däremot sattes beloppet ned något mot bakgrund av dessa omständigheter och att förhållandevis lång tid hade förflutit sedan överträdelsen ägde rum.

 

 

Mer information:

Rättsfall vitesföreläggande (Kunskapsbanken)

 

Vitesföreläggande (Kunskapsbanken)

Artikelfakta
Dokumenttyp: Rättsfall Källa: Domstol
Publicerad av: Leif LövströmUppdaterad: 12 jun 2020
Kontakt: FMH Forum Miljö & Hälsa e-post: info@fmh.se Telefon: 08-556 00 185
Omdöme: Bra