Vitesföreläggande
Ämnesområde/URL:  Myndighetsutövning > Avgifter och sanktioner
Sammanfattning: Förelägganden är som regel inte straffsanktionerade. Därför bör förelägganden förenas med vite. I Lag om viten finns bestämmelser om hur ett vitesföreläggande ska utformas. Förvaltningsrätten dömer ut viten om inget annat är reglerat i den aktuella författningen (för ärenden enligt miljöbalken är det mark- och miljödomstolen som dömer ut viten).

Allmänt om föreläggande och vite

I de flesta fall är inte tillsynsmyndighetens förelägganden straffsanktionerade. I stället är avsikten att föreläggandena vid behov ska förenas med vite. Om föreläggandet inte följs kan det då leda till att vitet döms ut.

 

Det framgår av varje lag, vilka förelägganden som får förenas med vite. Att föreläggande normalt ska förenas med vite tycks nu gälla inom alla lagstiftningsområden som berör miljö- och hälsoskyddet.

 

I Lag om viten finns bestämmelser om hur ett vitesföreläggande ska utformas. Allmänna bestämmelser om viten finns även i brottsbalken och bötesverkställighetslagen (1979:189).

 

 

Beslut om vite

Ett vite ska riktas mot en eller flera namngivna fysiska eller juridiska personer (adressater). Vite får inte föreläggas om en adressat kan antas sakna faktisk eller rättslig möjlighet att följa föreläggandet. Det kan till exempel gälla att en boende inte kan åläggas att vidta vissa åtgärder av en bostad som upplåts med hyresrätt eftersom han inte är ägare av egendomen. I stället bör fastighetsägaren föreläggas.

 

Vitesbeloppet ska fastställas så att det kan antas förmå adressaten att följa det föreläggande som är förenat med vitet. Man bör alltså ta hänsyn till adressatens ekonomi och föreslå ett högre vitesbelopp för personer eller företag med god ekonomi.

 

Det ska anges ett eget belopp för varje fysisk eller juridisk person, delade viten är inte tillåtet.

 

Det ska vidare klart framgå av ett vitesföreläggande vad den som beslutet riktar sig till ska göra för att undvika vitespåföljd samt vid vilken tidpunkt eller inom vilken tidsfrist åtgärden skall vidtas.

 

Det är inte tillåtet att förelägga om nytt vite innan tidigare vite har vunnit laga kraft.

 

 

Löpande vite

Löpande vite innebär att det i vitesföreläggandet bestäms att ett visst belopp ska betalas med jämna mellanrum så länge föreläggandet inte följs eller varje gång ett förbud inte efterlevs.

 

 

Vite med stöd av miljöbalken

Ett beslut om löpande vite enligt miljöbalken kan även bli gällande gentemot en ny fastighetsägare, under förutsättning att vitesföreläggandet antecknats i fastighetsregistrets inskrivningsdel före ägarbytet.

 

 

Utdömande av vite

När ett vitesföreläggande inte följts, har tillsynsmyndigheten att besluta om att ansöka hos förvaltningsrätten om att vitet ska utdömas. Är det i en specialförfattning föreskrivet annat förfarande gäller i stället detta.

 

Exempelvis ska utdömande av vite enligt miljöbalken prövas av mark- och miljödomstol. Därvid ska förvaltningsprocesslagens regler tillämpas. Förfarandet är som huvudregel skriftligt utan förhandling.

 

I vissa fall ska utdömande av vite istället prövas av tingsrätt, det gäller bland annat vite som riktar sig till var och en.

 

Ansökan om utdömande ska ha ett konkret yrkande. Ange:

  • vilket föreläggande som avses
  • när och hur föreläggandet delgavs, bifoga bevis på det
  • när föreläggandet vann laga kraft
  • när åtgärden skulle varit gjord, i förhållande till tidsangivelsen i föreläggandet
  • vilken summa som begärs utdömd.

Observera också bestämmelserna om kommunikation och delgivning som förstås också gäller vid vitesförelägganden.

 

 

Mer information:

Avgifter och sanktioner - Litteratur (Kunskapsbanken)

 

Rättsfall utdömande av vite (Kunskapsbanken)

Artikelfakta
Dokumenttyp: Text Källa: Lasses lathund
Publicerad av: Lasse LindUppdaterad: 27 sep 2018
Kontakt: FMH Forum Miljö & Hälsa e-post: info@fmh.se Telefon: 08-556 00 185
Omdöme: Bra