Lagstiftning
Miljötillsynsförordning (2011:13).
(Den ersatte den 1 mars 2011 förordning (1998:900) om tillsyn enligt miljöbalken).
Reglerna som styr tillsynsplaneringen finns i 1 kap 6-12 §§.
Tillsynsplan
Enligt 1 kap 8 § i miljötillsynsförordningen är alla operativa tillsynsmyndigheter enligt miljöbalken skyldiga att varje år upprätta en samlad tillsynsplan för sina ansvarsområden enligt miljöbalken.
Enligt 1 kap 10 a § miljötillsynsförordningen ska ett tillsynsprogram upprättas för varje verksamhet som är tillståndspliktig eller omfattas av ett tillstånd enligt miljöprövningsförordningen (2013:251), om den verksamhetskod som gäller för verksamheten slutar med -i. Detta ska tillämpas första gången 2017. Not 1
Sedan den 5 januari 2019 ska tillsynsprogram också upprättas för vissa avfallsverksamheter.
I tillsynsprogrammet ska myndigheten bestämma hur ofta tillsynsbesök ska genomföras. Tiden mellan två tillsynsbesök ska bestämmas utifrån en bedömning av verksamhetens risk för miljön. Om verksamheten innebär betydande risker för miljön får tiden inte överskrida ett år och i andra fall får den inte överskrida tre år. För avfallsverksamheter ska tillsynsbesök ske "med jämna mellanrum".
Före 15 augusti 2016 gällde ett tydligare krav på tillsynsbesök minst en gång per år, om verksamheten innebär betydande risker för miljön, och annars minst vart tredje år.
Vid allvarliga brister i uppfyllandet av tillståndsvillkor, en dom eller ett beslut eller enligt föreskrifter meddelade med stöd av 9 kap. 5 § miljöbalken, ska återbesök ske inom sex månader. (1 kap 11 § miljötillsynsförordningen)
Behovsutredning och tillsynsregister
Tillsynsplanen ska bygga på en behovsutredning för att bedöma tillsynsbehovet för myndighetens hela ansvarsområde enligt miljöbalken. Ska avse tre år, men ses över minst en gång per år (1 kap 6 § miljötillsynsförordningen).
Utredningen av myndighetens resursbehov baseras på ett tillsynsregister över objekt som behöver återkommande tillsyn. Utöver detta görs en bedömning av antalet inkommande ärenden och tidsåtgången för dessa (1 kap 7 § miljötillsynsförordningen).
Ansvar
Före den 15 augusti 2016 gällde enligt 1 kap 11 § miljötillsynsförordningen att beslut om behovsutredning och tillsynsplan skulle tas av den inom myndigheten som beslutar om användningen av myndighetens resurser (den kommunala nämnden skulle besluta om man utövade operativ tillsyn).
Något krav på beslut om behovsutredning och tillsynsplan gäller alltså inte sedan den 15 augusti 2016 men det förefaller ändå rimligt att den kommunala nämnden ger sitt bifall till i vart fall tillsynsplanen i samband med ordinarie verksamhetsplanering.
Miljömål i tillsynsplanen
Många kommuner och länsstyrelser har integrerat miljömålen i sin tillsynsplanering, i vissa fall med hjälp av Naturvårdsverkets TIM-modell (TIM = Tillsyn med miljömål) som är ett verktyg för att prioritera vilka miljömål som är viktigast att arbeta med.
Läs mer på Naturvårdsverkets sida Låt miljömålen styra din tillsynsplanering.
Riskvärdering
För att värdera vilka tillsynsobjekt som är angelägnast att besöka finns olika modeller för riskvärdering. Ofta graderas tillsynsbehovet utifrån olika kriterier för farlighetsrisk respektive erfarenhetsrisk. En sådan modell används inom livsmedelstillsynen vid bestämmande av tillsynsobjektens kontrollavgift, se artikeln Avgifter för kontroll och godkännande m.m. - livsmedel.
Uppföljning och utvärdering
Tillsynsmyndigheten ska årligen följa upp och utvärdera sin tillsynsverksamhet. (1 kap 12 § miljötillsynsförordningen)
Mer information:
Tillsynsplanering - Litteratur (Kunskapsbanken)
Not 1
Enligt en tidigare skrivning som gällde till och med 1/1 2017 var de verksamheter som avsågs direkt uppräknade i 1 kap 10a §. Nu får man i stället leta efter - i i verksamhetskoderna i miljöprövningsförordningen, till exempel 26.10-i. Det har skett en hel del ändringar beträffande vilka verksamheter som omfattas av tillsynsprogram, framförallt omfattas fler verksamheter än tidigare, så det är viktigt att kontrollera noga.