Lagstiftning
Tjänstefel regleras i 20 kapitlet 1 § brottsbalken (1962:700).
Tjänstefel
Den som vid myndighetsutövning uppsåtligen eller av oaktsamhet genom handling eller underlåtenhet åsidosätter vad som gäller för uppgiften kan dömas för tjänstefel till böter eller fängelse i högst två år. Om gärningen kan anses som ringa döms inte till ansvar.
Grovt tjänstefel
Den som med uppsåt begått grovt tjänstefel kan dömas till fängelse, lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om gärningsmannen allvarligt har missbrukat sin ställning eller om gärningen har medfört allvarligt förfång eller otillbörlig förmån som är betydande för någon enskild eller det allmänna.
Tjänstefelsbestämmelserna gäller inte om gärningen är belagd med straff enligt någon annan bestämmelse.
Ansvar
Tjänstefelsansvaret gäller inte bara för tjänstemän. Reglerna gäller också för ledamöter i kommunala nämnder och styrelser i den mån uppgifterna avser myndighetsutövning. Däremot är kommunfullmäktigeledamöter generellt undantagna från tjänstefelsansvar.
Ansvaret gäller inte enbart själva myndighetsutövningen utan också handläggningsåtgärder som föregår myndighetsutövning, exempelvis att beredningsunderlaget är felaktigt eller ofullständigt på grund av någon försummelse.
Bedömningen om en tjänsteman har handlat oaktsamt eller inte, är främst beroende av vilka krav på noggrannhet och omsorg som uppgiften kräver. Detta ska jämföras med de omständigheter som hänför sig till tjänstemannen personligen, till exempel kunnighet, utbildning och erfarenhet, samt om han har handlat under tidspress.
Åtal
I likhet med övriga brott som faller under brottsbalken är det normalt åklagare som väcker åtal för tjänstefel, men även Justitieombudsmannen (JO) har möjlighet att väcka åtal för tjänstefel.
Mer information:
Rättsfall tjänstefel (Kunskapsbanken)
Tjänstefel, Cirkulär 1989:105, Svenska Kommunförbundet, 1989.
JO:s befogenheter (Justitieombudsmannens hemsida)