Enligt 6 kap 44 § kommunallagen ska kommunfullmäktige anta reglementen om nämndernas verksamhet och arbetsformer.
Innehåll i reglemente
Reglementen är nödvändiga för att klargöra vilka nämnder som sköter vilka arbetsuppgifter. Dessutom ska reglementet innehålla uppgifter om nämndens arbetsformer, till exempel antal ledamöter och mötestillfällen.
Före 1992 var det obligatoriskt med till exempel miljö- och hälsoskyddsnämnd, och därigenom var det också automatiskt klart att denna nämnd skötte myndighetsuppgifterna enligt dåvarande hälsoskyddslag, livsmedelslag och lag om kemiska produkter etcetera. Numera kan nämndorganisationen variera mycket mellan olika kommuner.
Utskott, beredningar etcetera får utses av fullmäktige eller av nämnden men regleras inte närmare av kommunallagen. Formerna för deras handläggning kan dock vara fastlagda i nämndens reglemente.
Kommunförbundet (Sveriges Kommuner och Regioner, SKR) har gett ut vägledande checklistor för reglementen. Se nedan.
Mer information:
Nämndreglementen och delegationsordningar enligt miljöbalken m.m. - underlag för lokala bedömningar (pdf), Cirkulär 1999:16, Svenska Kommunförbundet, 1999.