Jäv
Sammanfattning: Med att vara jävig menas att man berörs av ett ärende på ett sådant sätt att man inte får delta i eller närvara vid handläggning av ärendet. Den som anser sig vara jävig är själv skyldig att anmäla det. I annat fall kan nämnden fatta beslut om att personen är jävig.

Jäv enligt kommunallagen

Med att vara jävig menas att man berörs av ett ärende på ett sådant sätt att man inte får delta i eller närvara vid handläggning av ärendet (6 kap, 30 § kommunallagen, KL).

 

Nedanstående punkter innebär att en förtroendevald eller anställd är jävig (6 kap, 28 § och 7 kap 4 § KL):

  1. Saken angår honom eller henne själv eller någon närstående, eller ärendets utgång kan väntas medföra synnerlig nytta eller skada för den förtroendevalde eller någon närstående ("sakägarjäv", "intressejäv", "släktskapsjäv").
  2. Han eller hon eller någon närstående är ställföreträdare för den saken angår, eller för någon som kan vänta synnerlig nytta eller skada av ärendets utgång ("ställföreträdarjäv").
  3. Ärendet rör tillsyn över sådan kommunal verksamhet som han eller hon själv är knuten till. ("tillsynsjäv")
  4. Han eller hon har fört talan som ombud eller mot ersättning biträtt någon i saken ("ombudsjäv").
  5. Om det i övrigt finns någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet till hans eller hennes opartiskhet i ärendet ("delikatessjäv").

 

Jäv enligt 6 kap 28 § 5. anses inte föreligga bara för att den som handlägger ett ärende hos en nämnd tidigare har deltagit i handläggningen av ärendet hos en annan nämnd.

 

 

Jäv enligt förvaltningslagen

6. En person är jävig om han eller hon deltar i handläggningen av ett ärende i två instanser ("tvåinstansjäv"). Deltog han eller hon till exempel som ledamot i en nämnd i handläggningen av ett ärende får han eller hon inte handlägga ärendet i en högre instans dit det överklagats (16 § punkt 3 förvaltningslagen, FVL).

 

I förvaltningslagen finns direkta motsvarigheter till ovannämnda jävsregler enligt kommunallagen, förutom beträffande punkt 3 om tillsynsjäv (16 § FVL).

 

 

Övriga bestämmelser om jäv

Den som är jävig är själv skyldig att anmäla det.

 

Anmäler en ledamot inte själv jäv, men frågan om att han eller hon kan vara jävig ifrågasätts av nämnden, kan nämnden fatta beslut om att han eller hon är jävig eller inte. Den berörde deltar inte i beslutet om sitt eget jäv om det inte krävs för att myndigheten ska vara beslutsför och någon ersättare inte kan kallas in utan att prövningen försenas avsevärt  (18 § FVL och 6 kap 30 § KL).

 

Från jäv bortses när frågan om opartiskhet uppenbarligen saknar betydelse (6 kap, 29 § KL och 16 § FVL).

 

 

Vägledning

Om mutor och jäv - vägledning för anställda i kommuner, landsting och regioner, Sveriges Kommuner och Landsting, 2012.Formulärets överkant

Formulärets nederkant

 

Det här är en vägledning för anställda inom kommuner och regioner som ger en förklaring till hur lagen ser på mut- och jävsituationer. Den innehåller även några exempel på rättsfall.


Denna vägledning är en uppdatering från 2006, föranledd av de lagändringar som trädde i kraft 1 juli 2012.

 

 

Mer information:

Kommunal nämndadministration - Litteratur (Kunskapsbanken)

Artikelfakta
Dokumenttyp: Text
Källa: Lasses lathund
Publicerad av:Lasse Lind
Uppdaterad: 10 jan 2020
Kontakt:
FMH Forum Miljö & Hälsa e-post: info@fmh.se Telefon: 08-556 00 185
Omdöme: Bra
Ge oss din åsikt om artikeln.