Föreläggande kan ske direkt
Före miljöbalken fanns i några av de dåvarande lagarna uttryckliga bestämmelser om att tillsynsmyndigheten kunde eller måste meddela råd, innan ett tvingande beslut som föreläggande om åtgärd eller förbud togs. Detta är nu borttaget.
Det är alltså helt klart att tvingande beslut kan tas utan föregående råd, vilket också gäller övriga lagar en miljönämnd eller motsvarande har att arbeta efter. Observera dock kraven på kommunikation.
Rådgivning för informationssyfte
Rådgivning är ändå möjlig, och enligt 1 § 26 kapitlet miljöbalken till och med anbefallen som en av tillsynsmyndigheternas uppgifter, men det bör då avse mer allmän information, och inte vara ett alternativ till föreläggande eller förbud i ett enskilt ärende.
Rådgivning är således inget beslutsfattande, och därför behövs heller ingen delegation från nämnd till tjänsteman för att denne ska få ge råd.
Mer information:
Nämndreglementen och delegationsordningar enligt miljöbalken m.m. - underlag för lokala bedömningar (pdf), Cirkulär 1999:16, Svenska Kommunförbundet, 1999.